Startopdracht – vóór video 1
Laat de leerlingen een video of moodboard maken over situaties waarin ze zich goed kunnen concentreren.
Tussenopdracht – vóór video 2
Brainstorm met elkaar hoe je zou testen of iemand last heeft van concentratieproblemen.
Tussenopdracht – vóór video 3
- Filosofisch gesprek: Als je een knop had waarmee je 100% van je concentratie zou kunnen activeren (maar daarna niet meer), wanneer zou je dan op die knop drukken?
- Mindmap: Op welke momenten van de dag moet je je concentreren?
Verwerkingsopdrachten
- Onderzoek: Onderzoek met de leerlingen hoe jullie concentreren makkelijker kunnen maken in de klas.
- Laat de leerlingen eerst met verschillende voorbeelden komen die goed kunnen zijn voor concentratie.
- Vraag de kinderen dan per voorbeeld voor wie dit zou helpen (bijv. hand opsteken) en hou dit bij.
- Zo kunnen jullie inzichtelijk maken wat helpt voor de meeste kinderen en dat misschien eens uittesten en evalueren of het heeft geholpen.
- Gymles: Doe verschillende yoga-oefeningen met de kinderen (bijv. via YouTube).